nedeľa 15. novembra 2015

RECENZIA: Claudia Gray - A Thousand Pieces of You

NÁZOV: A THOUSAND PIECES OF YOU
AUTOR: CLAUDIA GRAY
VYDAVATEĽSTVO: HARPER TEEN, 2014
HODNOTENIE NA GOODREADS: 3.94

A Thousand Pieces of You patrí do momentálne prudko sa rozrastajúceho YA žánru - sci-fi. Veľmi obľúbenou témou u týchto kníh býva práve cestovanie v čase, v tomto prípade sa však ani tak nejedná o cestovanie v čase, ako o cestovanie naprieč dimenziami. Ako to vlastne funguje?

Mama a otec našej hrdinky, Marguerite, vynašli vynález, ktorý umožňuje premiestniť sa z jednej dimenzie do druhej. Dimenzie sú vlastne akýmisi samostatne žijúcimi jednotkami – variáciami na každé jedno „čo by sa stalo, keby...“ existujúcimi vedľa seba. Každá dimenzia je rovnako stará (v každej dimenzii je v podstate rok 2014), ale zároveň sa každá jedna vplyvom odlišných udalostí vyvíjala inak. Čo by sa stalo, ak by druhú svetovú vojnu vyhrali Nacisti? Čo by sa stalo, ak by sa Tesla nikdy nenarodil?
Marguerite práve prišla o otca. Vrahom bol niekto, komu celá ich rodina roky dôverovala, koho jej rodičia prijali za syna a do ktorého sa Marguerite takmer zaľúbila. Paul Markov mal zabiť pána Caina, ukradnúť prístroj na cestovanie dimenziami a zmiznúť. Marguerite mu však nič nedaruje a vydáva sa ho hľadať spolu s ďalším neoficiálnym členom rodiny, Theom, naprieč svetmi, v ktorých existujú odlišné verzie nich samých.

Táto kniha má tri veci, ktoré jej u mňa už od začiatku zvyšovali šance na úspech: Nádhernú obálku, jednu z najzaujímavejších zápletiek, s akými som sa v posledných mesiacoch stretla a skúsenú autorku hneď niekoľkých bestsellerov, Claudiu Grayovú. Na takom cestovaní dimenziami sa však, podobne ako pri cestovaní v čase, dá veľmi ľahko nabiť nos, ak to nedáva aspoň z 80% logiku. So stopercentnou logickosťou som sa v time travel knihách pravdu povediac ešte nestretla, ak však dávajú z 90% zmysel, považujem to za nevídaný úspech.
Claudia Gray sa s touto logickou stránkou knihy popasovala veľmi slušne, niekedy som si dokonca vravela, že už to trochu s tou fantáziou začína preháňať a nemusí sa jej to vyplatiť, ale stále to nakoniec všetko ako tak zvládla.

Počas knihy vystriedame (okrem sveta našej hrdinky) štyri ďalšie dimenzie: Prvá je silne futuristická, ale nezdržíme sa v nej dlho, druhá tvorí podstatnú časť príbehu, odohráva sa v Rusku a má historický feeling (mnohé vynálezy ešte vôbec neexistujú a v krajine stále vládne cár), tretia sa podobá na základnú dimenziu, no sú tam malé (ale pre príbeh zásadné) zmeny a štvrtá je dimenzia, v ktorej je svet vo veľkej miere zaliaty vodou a ľudia tu žijú podobne ako vo filme Vodný svet (ale modernejšie).

Napriek tomu, že má autorka celú knihu dobre premyslenú a celý setting znie viac než zaujímavo, mala som miestami pocit, že som sa do toho sveta (alebo lepšie povedané svetov) nedokázala vžiť. Dostala som sa do príbehu ako takého, dostala som sa do postáv a a ich komplikovaných vzťahov, no stále som si pripadala, ako by som len poodkryla pokrievku na hrnci plnom neuveriteľných možností, ktoré taká kniha s témou cestovania dimenziami ponúka. Zdalo sa mi, že z toho mohla autorka vyžmýkať ešte viac, že tam mala priestor na všelijaké parádičky, o ktorých sa autorom kníh s takmer vyčerpanými upírskymi, anjelskými či dystopickými témami môže iba snívať.

Okrem toho sa Greyová z nejakého dôvodu silou mocou pokúšala o ľúbostný trojuholník medzi Marguerite, Paulom a Theom, aj keď príbeh to vôbec nepotreboval. Nakoľko sa hlavná hrdinka už aj tak ocitá medzi dvoma Paulmi z dvoch dimenzií, čo je oveľa lepšia, napínavejšia a originálnejšia ľúbostná zápletka, jej potenciálne romantický vzťah s Theom je absolútne nepotrebný a vyslovene iritujúci.

Ako to už väčšinou u týchto YA kníh býva, celý príbeh je trošku viac zameraný na vzťahy a na lásku, ako na nejakú akciu, v tomto prípade je však tento pomer trochu rovnomernejší ako u väčšiny súčasných kníh. Zaujímavosťou knihy je, že romantická zápletka je veľmi intenzívna v strede, ale na začiatku a na konci je podstatne utlmenejšia a priestor dostávajú iné zložky príbehu, čakajú nás nečakané zvraty a odhalenia. Šokujúce sú aj osudy niektorých hlavných postáv, s ktorými sa Grayová teda vôbec nemazná.

Myslím si, že najväčším prekliatím tejto knihy je to, že človek nevie, čo má od nej očakávať, a tak od nej očakáva možno až priveľa. Je mi jasné, že v jednej knihe sa nedá všetko zvládnuť a že má autorka do budúcna určite pripravené ďalšie esá v rukáve, no v tom prípade mohla urobiť zaujímavejším aspoň ten koniec, aby nás viac navnadila na pokračovanie. Bohužiaľ, kniha končí vcelku neutrálne, s prísľubom odpovedí na niektoré otázky ale bez položenia základov niečomu väčšiemu, niečomu epickejšiemu.