streda 31. decembra 2014

RECENZIA: Jojo Moyesová - Dievča, ktoré si tu zanechal

Názov: Dievča, ktoré si tu zanechal
Pôvodný názov: The girl you left behind
Autor: Jojo Moyesová
Vydavateľstvo: Ikar, 2014
Hodnotenie na Goodreads: 3.94

Srandafaktor: 2/5
Nudafaktor: 1.5/5 
Lovefaktor: 4/5 
Plačfaktor: 4/5 
Drámafaktor: 4/5





Jojo Moyesová je také meno, že si ho zapamätáte, keď ho raz počujete. Nuž, o Moyesovej som ale nepočula raz alebo dvakrát, ale snáď už vyše roka na jej knihy kade-tade narážam a vravím si "Nie Judita, budeš plakať a potom budeš naštvaná že si plakala a budeš to neznášať a potom budú naštvaní všetci naokolo, lebo neznášaš ich obľúbenú knihu a treba ti toho?" Takže dlho som otáľala, ale jej najnovšia kniha ma nakoniec presvedčila. Respektívne anotácia:

Píše sa rok 1916. Francúzsky maliar Edouard Lefevre zanecháva svoju mladú manželku Sophie a odchádza bojovať na front. Mladej žene po ňom zostáva na pamiatku len jej portrét, na tie časy trochu zvláštny. Keď ich mestečko padne do rúk Nemcom, obyvatelia sa ocitnú na hranici absolútnej biedy. Pre kúsok chleba niekedy riskujú holý život. Vtedy portrét upúta pozornosť nového kommandanta. Dôstojník je obrazom takmer posadnutý a Sophie je odhodlaná riskovať všetko – rodinu, povesť, život –, len aby sa znova stretla so svojím manželom.
Takmer o sto rokov neskôr sa Sophiin portrét dostane do rúk Liv Halstonovej, ako dar od manžela. Ten ho kúpil na ulici od neznámej Američanky. Úplnou náhodou vysvitne, že obraz má obrovskú hodnotu, a tak sa začne boj o to, kto je jeho skutočným vlastníkom. Livina viera v to, čo je správne, tak podstúpi náročnú skúšku. 
Nový román úspešnej spisovateľky Jojo Moyesovej je očarujúcim príbehom dvoch žien, ktoré delí takmer storočie, ale spája odhodlanie bojovať za to, čo majú na svete najradšej.

Najviac ma oslovilo, že kniha vyzerala ako príbeh o láske, bez prílišného množstva romantiky, ktorej som mala takto na sklonku roka až-až. Potrebovala som nejaký reset, ale zas čítať nejakého G.R.R. Martina už mi skôr prišlo ako terapia šokom, tak som si zvolila zlatú strednú cestu. Dokonca som riskovala aj slzavé údolie počas vianočných sviatkov, ale nakoniec to vôbec nebolo až také hrozné. Dievča, ktoré si tu zanechal, je pekný, veľmi kvalitný a dojímavý príbeh, alebo lepšie povedané dvojpríbeh, ktorý vo vás vyvolá široké spektrum emócií, ale pritom nikdy nemáte pocit, že je toho na vás už veľa.

Všimla som si, že mnohí recenzenti hodnotia každú z dvoch hlavných dejových línií (z 1. svetovej vojny a z modernej doby) osobitne, pričom všeobecne väčší úspech zožal práve príbeh z roku 1916. Mňa čuduj sa svete viac oslovil práve príbeh Liv a Paula z 21. storočia, nakoľko mi epické love story medzi Sophie a jej mužom Edouardom neprišlo...až také epické. Možno ak by im bolo venovaného trochu viac priestoru, mohlo sa to ešte trochu viac rozvinúť a následne ma aj viac zainteresovať do ich osudov. Na druhej strane si to ale táto prvá časť vykompenzovala úžasnou atmosférou a celkovo som počas čítania nemala pocit, že by mi niečo chýbalo (skôr sa nad tým zamýšľam a porovnávam to teraz dodatočne).
Možno som sa pri čítaní citovo viac pripútala k Sophie, príbeh Liv som sledovala s o niečo väčším záujmom a apetítom. Táto dejová línia ma jednoducho viac bavila a možno to bolo práve tým, že aj samotná autorka jej venovala viac pozornosti.


Nejde mi neporovnať tvorbu Jojo Moyesovej s mojou obľúbenou Liane Moriartyovou, keďže v obidvoch prípadoch sa jedná o nádherne napísané romantické knihy, kde ale oná romantická časť nikdy nezatieni ostatné nemenej zaujímavé aspekty príbehu, ako je priateľstvo, rodinné vzťahy, skľučujúca atmosféra vojny a pod. Zatiaľ čo Moriartyová zakladá úspech svojich kníh na dobre vymyslenej zápletke a všetko stavia na tom, že vás príbeh zaujme od prvej strany (čo sa väčšinou aj stane) Moyesovej knihy (alebo aspoň táto, zatiaľ ešte nie som odborník :)) sa rozbiehajú pozvoľnejšie a ich silná stránka tkvie v pútavom rozprávačstve. 

Ďalšia super vec na tejto knihe je, že každý si z nej podľa mňa niečo odnesie, pričom každý si dokáže vyextrahovať nejaký iný odkaz. Je to doslova nekonečný zdroj pôsobivých myšlienok a dojmov, ktoré vo vás zanechá ešte na pekne dlhú dobu. 

Keďže som už vopred vedela, akú ma Moyesová reputáciu u čitateľov, ktorých jej knihy emocionálne zruinovali, chodili mi počas čítania po rozume rôzne alternatívy toho, ako tragicky môže kniha skončiť a čo najhoršie sa môže stať (verte mi, moja myseľ dokáže vyplodiť veľmi zaujímavé teórie :D), ale nakoniec som bola záverom celkom nadšená a myslím si, že to ukončila naozaj krásne.

Knihu odporúčam...asi každému :D Akože primárne je to skôr ženská literatúra, ale nerada by som nejakého chlapa odrádzala od čítania, pokiaľ ho zaujala anotácia a myslí si, že by sa mu to mohlo páčiť. Rozhodne to nie je presladená romanca alebo nebodaj ďalšia eroťárna - ono vás to trochu môže miasť, keďže sme predsa len na MAWOBE :D Ale tak vidíte, zatiaľ úspešne rozširujem svoje obzory a už sa teším na ďalšiu Moyesovej knihu :)


Knihu Dievča, ktoré si tu zanechal, si môžete zakúpiť tu: http://tiny.cc/8p4orx

Ďalšie knihy od Jojo Moyesovej:

Predtým ako som ťa spoznala: http://tiny.cc/kr4orx
Posledný list od milenca: http://tiny.cc/is4orx

6 komentárov:

  1. Na to se hrozně těším, ale poslední dobou u vás všechna Euromedia vychází hrozně brzo před náma, u nás to bude až v říjnu!
    Jsem ráda, že se ti Jojo Moyes přeci jen líbila, zkus ten Poslední dopis, to se mi líbilo víc než opěvované Me Before You, jsem zvědavá, co na to povíš :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tá kniha vyzerá naozaj dobre :) keď prídu financie možno si ju kúpim :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Knihu by som mala dostať v januári... O autorke som počula samé dobré veci, takže sa teším a ešte viac po tvojej skvelej recenzii - som rada, že nie prehnane depresívna alebo čo.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Já tohle ještě, zatím, nečetla, u nás to výjde bůh ví kdy. Ale četla jsem Než jsem tě poznala a Poslední dopis od tvé lásky, obě knihy plní mou skromnou knihovničku... A musím doporučit Než jsem tě poznala, jedna z nejlepších knížek, které jsem četla. Z Posledního dopisu (opravdu se mi to nechce psát celý) jsem byla zklamaná, ale nemůžu se dočkat dalších knih od téhle autorky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Som veľmi nadšený, že sa môžem podeliť o toto úžasné svedectvo o tom, ako som dostal ex ex s pomocou tohto veľkého muža menom Ogbidi. Je to naozaj veľmi mocný kúzelník, bol som oddelený od svojho manžela dva roky späť kvôli mojej matke inlaw. Ďakujem Bohu za to, že sme použili Dr. ogbidiho, aby nás priviedol späť k dobrému, môj manžel ma teraz miluje viac ako predtým. Môžete tiež kontaktovať tento veľký doc pre svoje vlastné svedectvo prostredníctvom e-mailu: ogbidihomeofsolution1@gmail.com alebo whatsapp ho cez: +2348052523829.
    Nech vám Boh pomôže aj pri kontakte s ním. Vďaka.

    OdpovedaťOdstrániť