Alex Scarrow - Jazdci časom: Prvá misia: Z Titanicu do nacistického Nemecka a späť (RECENZIA)

Lovefaktor: 1/5
Plačfaktor: 2/5

Anotácia

Liam O'Connor mal zomrieť pri lodnej havárii v roku 1912.
Maddy Carterová mala zomrieť pri leteckom nešťastí v roku 2010.
Sal Vikramová mala zomrieť pri požiari v roku 2026.
No pár minút pred smrťou sa pri nich zjavil záhadný muž so slovami: „Vezmi ma za ruku." Nezachránili ich. Naverbovali ich do tajnej organizácie, o ktorej existencii nemá nikto ani tušenia. Cestovanie v čase už totiž nie je len hudbou budúcnosti, ale krutou realitou. Liam, Maddy a Sal majú jedinú úlohu: ochrániť dejiny, ako ich poznáme, a zneškodniť každého, kto sa pokúsi ch zmeniť. Preto sú tu!

Čo si budeme čo nahovárať, Jazdcom času síce neprináleží dlhá a kvetnatá anotácia, no o to viac tých niekoľko viet priťahuje a láka k čítaniu knihy. Ak by len tento sľubný predpoklad - cestovanie v čase v snahe zabrániť cestovaniu v čase - schytil do ruky niekto skutočne talentovaný, mohla by z toho vzniknúť séria ako lusk. Ešte šťastie, že sa jej naozaj ujal niekto, kto okrem iného aj vie, čo robí. Alex Scarrow, máš moju pozornosť.

Téma cestovania v čase vo mne zakaždým inštinktívne vzbudí pozornosť a vždy akosi pozabudnem na to, že môj mozog do dnes nedokáže spracovať podstatu time-travelingu a pri čítaní sa mi búri logika a v niektorých prípadoch krváca šedá kôra mozgová. Na druhej strane ma svojim spôsobom šialene baví sledovať, ako sa ten a ten autor vo svojej knihe s cestovaním v čase vysporiada, ako sa mu podarí obísť všetky zákonitosti prírody a logiky a podať uspokojujúce vysvetlenie na nevysvetliteľné veci.

Niet pochýb, že Alex Scarrow o svojej sérii dlho premýšľal. Už na začiatku si pripravil pôdu a zaviazal uzly na niektorých koncoch, ktoré by mohli ostať neskôr nechtiac otvorené. Tri hlavné postavy - Maddy, Liam a Sal sú vytrhnuté zo svojich životov v momente, kedy sa tieto životy tragicky končia. Ich záchranca to ma výborne premyslené - alebo sa zmieria so svojou novou existenciou a nechajú svoj starý život úplne za sebou, alebo ich nechá umrieť tak, ako im bolo súdené. Zo Sal sa tak stáva pozorovateľka, ktorá sa 10. a 11. septembra 2001 stále dookola prechádza ulicami New Yorku a sleduje každú nepatrnú zmenu, ktorá by mohla upozorniť na manipuláciu s časom, z Liama sa stáva cestovateľ, ktorý sa spolu s robotom Bobom snaží napraviť alebo predísť všetkým takýmto zmenám a Maddy využíva svoj počítačový talent na koordináciu misií v srdci ich základne.

V Prvej misii sa stretávame s človekom z ďalekej budúcnosti, ktorý sa pri pohľade na zruinovaný svet rozhodne premiestniť v čase a napraviť dejiny tam, kde sa to podľa neho všetko pokazilo - na konci 2. svetovej vojny. Jeho predstava o lepšom svete sa však dosť zásadne líši od predstavy ostatných. A preto jej realizácii musia jazdci časom čo najrýchlejšie zabrániť - kým svet nestvorí niekoho horšieho než Hitler.

Jazdci časom dávajú nový rozmer výrazu "rýchly spád". Kniha má extrémne krátke kapitoly, ktoré si nás doslova prehadzujú z jedného storočia do druhého a v podstate nám nedávajú veľmi vydýchnuť. Pre mňa to bol zlomový moment, pretože ak by sa príbeh vliekol, asi by som s knihou nemala veľa trpezlivosti. Nie preto, že by sa mi nepáčila, skôr preto, lebo som si už strašne zvykla na to, že ma cez každú knihu, či už dobrú alebo zlú, dostane romanca. Väčšinou je to o tom, že čakám na nejaký romantický medzník - kedy si hlavní hrdinovia prejavia city, kedy sa dajú dohromady a podobne. Tieto medzníky ma prenesú častokrát aj cez menej kvalitnú knihu a až pri čítaní Jazdcom som si uvedomila, ako na nich spolieham.
No. Aby sme to mali z krku rýchlo a bezbolestne: V Jazdcoch nie je žiadna romantika. Hoci je kniha označená ako young-adult, ja by som ju odporučila skôr mladším youngadultom a možno aj skôr chlapcom, aj napriek tomu, že dve zo štyroch hlavných postáv (ak nepočítam robota), sú dievčatá. Rozhodne nás baby nechcem hádzať do jedného vreca, ale ja osobne mám rada, keď si môžem aspoň za niekým trošku poslintať, nemusí to byť hneď romantické veľdielo. Tu mám na výber medzi starcom, robotom a teenagerom, ktorí sa bojí v štýle: "Óóóó Bóóóže! Óóó Bóóóže, Panenka Mária!" Takže tak. Žiaden mačo na obzore, dievčatá.

Tento fakt však chvalabohu absolútne neovplyvňuje kvalitu série. Scarrow venoval svoju plnú pozornosť napínavému deju a postavy netlačí na silu tam, kam sa to nehodí. Namiesto toho radšej vystaval a rozvinul úžasné priateľstvá, ktoré s vami pohnú možno ešte viac, než akákoľvek plytká romanca.

Čo sa týka samotného konceptu cestovania v čase, aj tu som už tradične objavila veľa logických okien, ktoré mi ako vždy nedovolili naplno s užiť celý knižný potenciál. Napriek tomu sa však bavíme o kvalitne prepracovanej téme a Scarrowovi sa podarilo vysvetliť alebo aspoň čiastočne odôvodniť obrovské množstvo nejasností, s ktorými by sa mnohí iní autori absolútne nezaoberali.
Kniha nebola tak úplne pre mňa, nie je to veľmi môj štýl a rozhodne to nie je to niečo, po čom by som sa dobrovoľne načiahla v kníhkupectve. Napriek tomuto dosť veľkému handicapu si ma však dokázala svojim spôsobom získať, pobaviť a zapríčiniť, že som zatúžila aj po druhej časti, ktorá práve v týchto dňoch prichádza na pulty obchodov.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Prvú misiu si môžete zakúpiť TU, ak máte záujem aj o druhý diel, nájdete ho TU