nedeľa 23. septembra 2012

Pirátstvo naše každodenné

Keď vám niekto povie: "Stiahol som si e-book.", čo sa vám pri tom vybaví? Správne by sa vám mali pred očami rozprestrieť stránky typu Amazon.com alebo Barnesandnoble.com s ich širokou ponukou e-bookov, ktoré si môžete kúpiť za smiešne ceny: Niekedy vás na nich pobaví ich nízka cena, inokedy sa zas zabávate na preklepoch, ktoré tam majú. Lebo istotne nemôže jeden e-book stáť 18 dolárov, no uznajte....
Čo však asi väčšinu ľudí na Slovensku a v Česku napadne nie sú poctivo zakúpené dielka, ale knihy uchmatnuté z pirátskych stránok a na pohľad nevinne sa tváriacich "uložísk". A nebavme sa len o knihách. Čeknite si svoj počítač. Za koľko filmov a pesničiek, ktoré v ňom máte, ste poctivo zaplatili? Aby ste dopredu vedeli, tento článok vás nejde súdiť. Akoby len mohol, veď ako sa hovorí: "Nech hodí kameňom, kto je bez viny."

Trochu paragrafov na začiatok

Priznám sa, že som sa už niekoľkokrát snažila nájsť nejakú osobu alebo aspoň článok, ktorý by mi vysvetli, ako to teda s tým sťahovaním cez internet je. Každý sa oháňa slovami ako ilegálny alebo internetové pirátsvo, ale nikto sa vám neobťažuje poriadne vysvetliť čo to je. Okrem toho česká aj slovenská legislatíva sú v tomto ohľade oveľa benevolentnejšie než tá americká, takže čítaním amerických článkov o nelegálnom sťahovaní sa tak maximálne vystrašíte na celý život a už nikdy ani len nezapnete počítač. Mne sa vďaka časopisu EXTRA PC podarilo objaviť celkom ľudsky vysvetlený článok o tom, čo je povolené a čo zakázané na území Českej republiky. Povedala by som, že ak si to my Slováci aplikujeme na seba, tak tým nič nepokazíme, no podľa toho, čo som počula, je náš zákon (ak teda nejaký vôbec existuje, čo som teda momentálne na pochybách) ešte oveľa povoľnejší. Každopádne, v ČR to máte tak, že ak sťahujete filmy a hudbu pre vlastnú potrebu, a teda nedávate ich zdieľať ďalej, ste na tom po legálnej stránke v pohode. Horšie je to možno po etickej stránke, ale o tom po tom. Iná pomazánka už sú knihy a PC hry. Tu porušujete autorský zákon už pri ich stiahnutí pre vlastnú potrebu.
Zvýšenú pozornosť by ste mali venovať programom na sťahovanie torrentov. Strašne veľa ľudí to využíva, pretože cez torrenty sa dá stiahnuť takmer čokoľvek a pomerne veľmi rýchlo. Čo už však možno nevie každý je, že akonáhle si cez takýto torrentový program niečo sťahujete, automaticky to zdieľate ďalej. To je vlastne celý princíp tohto sťahovania. Niekedy si od vás môžu jeden súbor sťahovať aj stovky či tisícky ľudí bez toho, aby ste si toho boli nejako zvlášť vedomí. A tu už páchate trestný čin hodný poriadne mastnej pokuty. 

A poďme na morálnu otázku

Čo myslíte, aká je šanca, že za ten film Snehulienka a lovec, čo máte v PC, pôjdete sedieť do basy? No malá. Určite existujú aj väčšie ryby než ste vy, ale to ešte neznamená, že to, čo robíte, je správne. Pri riešení morálnej otázky nelegálneho sťahovania sa čelne stretávajú dve skupiny ľudí - tí, čo sťahujú (internetoví piráti) a tí, čo sú týmito pirátmi okrádaní. Keďže sa bavíme o porušovaní autorských práv, budem druhu skupinu ľudí súhrne nazývať autori. Avšak úplne najpodstatnejší fakt, ktorý si treba uvedomiť je, že neexistuje presná hranica medzi autormi a pirátmi. Nikdy neviete, kam vás život zavedie, a či sa niekedy neocitnete práve na opačnej strane. Pirát sa stane okrádaným autorom a okrádaný autor si niečo nelegálne stiahne. Preto by sa urazení autori konečne mohli pozrieť na svet aj cez oči pirátov a drzí piráti cez oči autorov. 

Je internetové pirátstvo to isté, než krádež v obchode? aneb Pohľad na vec zo strany autorov.

Podľa mňa sčasti áno a sčasti nie. Ak prirovnáme krádež v obchode k nejakému internetovému užívateľovi, ktorý má na svojom zdieľanom účte milión zložiek s filmami, hudbou, či knihami a voľne ich ponúka do celého sveta v nekonečnom počte kópií, tak by som povedala, že tento užívateľ je tisíckrát horší než obyčajný zlodej v obchode, ktorý si šlohne jedno CD. Potom sú tu však bežní ľudia, ktorí dajme tomu nemajú peniaze na toľko kníh, koľko by si chceli prečítať. Tie knihy, ktoré si stiahnu, by si nikdy v živote za normálnych okolností nekúpili. Na druhej strane si stiahnuté knihy prečítajú, možno zrecenzujú, možno aspoň kladne ohodnotia alebo o nej povedia svojim kamarátom a tak sa o knihe dozvie viac ľudí. Či je to správne? Nie je. Dokonca je to NELEGÁLNE. Hoci sa aj poskladáte. Nech je váš motív za stiahnutím knihy akokoľvek humanitárny, vaše počínanie to automaticky nelegalizuje. Nehovoriac o tom, že kniha, pesnička, film alebo čokoľvek iné, čo si stiahnete len pre svoju potrebu si sťahujete od niekoho, kto presne tú istú vec zdieľa pre celý svet. Tým jeho činnosť v podstate podporujete a to tiež nie je voči autorom fér. Ak by boli etika a morálne vedomie niečím, čo by šlo naprogramovať do každého človeka a nastaviť na vysoký výkon, veci by sa možno mohli mať úplne inak. Autori by možno uvítali, ak by nám mohli dať knihu zadarmo s tým, že ak by sa nám páčila, tak by sme si ju všetci do jedného kúpili. Alebo ak by sme im dali naše čestné slovo, že ak budeme mať viac peňazí, tak si dokúpime celú sériu. Lenže tak sa bohužiaľ veci nemajú a na jedného čestného človeka pripadá 5 príživníkov. Autorom tak neostáva nič iné, než sa chrániť zákonom. 

Ale veď každý to robí....aneb Pohľad na vec zo strany pirátov.

Uvediem bežný príklad. Vyjde kniha, ktorú si chcete prečítať. Hneď. Dáte si do googlu dajme tomu "The Raven Boys by Maggie Stiefvater download". Kedže máte, ako inak, v úmysle za knihu platiť, kliknete na prvý link, ktorý sa vám zobrazí, čo bude pravdepodobne stránka Amazonu. A tam vás privíta nádherná cena kindle verzie - 13 dolárov a 22 centov. Za knihu, ktorú ani nemôžete držať v ruke. Mimochodom normálnu 3D knihu v tomto prípade môžete mať za cenu o dva doláre nižšiu. Druhý link vám v google vyhodí nejakú nelegálnu stránku, kde jedným klikom dostanete knihu v presne rovnakej podobe a za rovnakých podmienok, ale zadarmo. Povedala by som, že každý človek má v sebe aspoň kúsok morálneho vedomia. Problém je, že u málokoho má to jeho morálne vedomie hodnotu vyše 13 dolárov. Ak by sa vydavateľstvá/kníhkupectva trochu spamätali a dali e-bookom normálne ceny, dajme tomu 5 dolárov, možno minimálne polovica pirátov by bola schopná prejaviť svoj rešpekt k práci svojho obľúbeného autora zaplatením tejto sumy. Bolo by to jednoduché (alebo aspoň relatívne jednoduché): Hento za rohom môžem mať knihu zadarmo. Nikto mi v tom nezabráni. Ale nakoľko si autora cením, 5 dolárov zaplatím. 
Vydavateľstvá, internetové obchody a v neposlednej rade autori sa snažia bojovať proti internetovému pirátstvu, no podľa mňa si zvolili veľmi zlú taktiku. Vydavateľstvá a internetové obchody tými nehoráznymi cenami e-bookov doslova podporujú nelegálne sťahovanie a autori oduševnene bojujú proti ľuďom, ktorých ani nevidia ako ľudí, ale ako bezcitné zvery, vďaka ktorým nemajú čo do úst a dávajú im to aj náležite najavo. Pritom tie isté "beštie" sú v podstate ich potenciálni zákazníci. 
Vezmite si takú Jennifer Armentroutovu, autorku sérií Lux a Covenant. Jej neúnavný boj proti "zlodejom" je známy po celom internete. Čo sa týka pirátov, ktorí sťahujú jej knihy, nepozná v ich prípade zľutovania a nazýva ich všelijakými neprívetivými menami. Čo ma však úplne fascinuje sú tieto veci:

1.) Autorkina séria Covenant je ideovo takmer úplne okopírovaná od série Upírska akadémia. To jej očividne nepríde ako zlodejstvo.
2.) Časť Jenniferiných zákazníkov, ktorí jej za knihy zaplatili, je čiastočne aj zlodejmi v prípade, že si napríklad prvú knihu stiahli a kúpili všetky ostatné. To znamená, že ak verejne nadáva na pirátov, verejne nadáva aj na svojich zákazníkov, ktorí jej platia na živobytie.
3.) Sladká Jennifer má svoj blog plný obrázkov, ktoré si stiahla z internetu. Sťahovanie obrázkov z internetu je v USA ilegálne, pokiaľ nie ste ich autorom. Existujú určité výnimky, ktorými však rozhodne nie je umiestňovanie umeleckých fotografií hercov a modelov, ktoré vytvoril nejaký fotograf, zarábajúci si tak na živobytie, na svoj súkromný blog. Je teda Jennifer presne taká istá zlodejka ako všetci ostatní? Toť otázka na zamyslenie...

Na záver

Jennifer ale aj mnohí iní autori tak rozhodne majú iný meter na seba a iný na druhých. Zaujímavosťou je, že najviac vykrikujú práve tí spisovatelia, ktorým sa vo svojom remesle nedarí až tak, akoby si to predstavovali. Vtedy je ľahké svoj neúspech zhadzovať na pirátov, ktorí sú podľa nich jediným zdrojom ich nízkej predajnosti. Jedného dňa sa možno podarí presadiť prísne stíhanie internetových pirátov po celom svete, vyplieniť všetky stránky s nelegálnym obsahom a všeobecne zbaviť svet všetkého zla. A ja si myslím, že by to ani nebolo na zlú vec. Strašne by som totiž chcela vidieť tváre všetkých autorov, ktorí si vo svojej hodine víťazstva uvedomia, že si vlastne nijako nepomohli a problém bol vždy niekde úplne inde. 


22 komentárov:

  1. Ámen:) já nejsem ani zastánce jedné skupiny, ale s těma ebookama máš pravdu, když jsem se dívala na ty ceny tak mě málem porazilo to radši zůstanu u papírových knih a "mám něco v ruce" než kupovat ebook. A to mám čtečku a stejně v ní mám minimum knížek....a to mě mrzí, ptž jsem chtěla používat výhradně ji ale když stojím před volbou jestli knihu nebo ebook, tak většinou zvolím klasickou knihu! Když jsem poprvé slyšela o ebook měla jsem hroznou radost z toho že si budu moc kupovat více knížek, protože jsem předpokádala, že budou levnější než klasické knihy, přece je to v elektronické podobě, tak s tím není takové práce jako s klasickou knihou, ale bylo to zklamání!:(nedivím se některým lidem, že radši neleáglně stahují, vždyť pořád slyšíme jak postupem času lidé míň a míň čtou a je jich více negramotných, tak za ty ceny knížek a teď i ebooků...průměrná rodina dejme tomu se dvěmi dětmi si opravdu nemůže dovolit každý měsíc 2-3 knihy při těch cenách co jsou.....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja by som ale vážne chcela, aby mi niekto vysvetlil, z čoho plynie tá vysoká cena ebookov. možno to je predsa len nejako obhájiteľné, len ja to proste ako bežný (blbý) konzument nevidím :D Aj keď napríklad sťahujem z Amazonu, tak platím viac za e-book už len preto, lebo som zo Slovenska a nie z USA. Pritom e-booky si vždy nechávam zasielať do pc nie priamo do Kindlu. Kde sa tam v tom procese navyšuje cena? Nechápem...

      Odstrániť
    2. ja by som povedala ze to je proste "trest" za to ze nie si americanka... to ze by sa to dalo nazvat rasizmus nikoho nezaujima.. lebo su to americania..
      co sa tyka clanku je super a suhlasim s tebou, obidve strany by sa na to mali pozriet aj z pohladu tej druhej a snazit sa ju pochopit... ale to uz malokto v tejto dobe dokaze alebo je ochotny urobit... empatia sa proste v tejto dobe nenosi a ak ju praktikujes si slaboch... alebo si na tebe vsetci zgustnu
      a pritom tu by sa dala najst teoreticka stredna cesta... keby tie knihy (ci uz papierove alebo elektronicke) neboli tak sakramentsky drahe, tak by ludia po prve citali a po druhe by im nebolo az tak luto penazi ak by sa im niektore nepacili.. lenze to by si autori a vydavatelstva museli uvedomit, ze ludia musia aj jest a obliekat sa a nielen knihy kupovat a oni by mali prestat byt taki chamtivi.... ale bohuzial to je asi utopia

      Odstrániť
    3. "ja by som povedala ze to je proste "trest" za to ze nie si americanka..." --> ťažko povedať ale vôbec by som sa tomu nečudovala :D

      Odstrániť
  2. Věděla jsem, že když nešířím písničky a filmy, ale mám je jen "pro sebe", tak se nic nestane, ale to o knihách mi jaksi uniklo. (což je ironické, já, "velká čtenářka". :D)

    "Povedala by som, že ak si to my Slováci aplikujeme na seba, tak tým nič nepokazíme, no podľa toho, čo som počula, je náš zákon (ak teda nejaký vôbec existuje, čo som teda momentálne na pochybách) ešte oveľa povoľnejší." - :DDD

    Hej, to o Armentroutové (či jak se jmenuje), mi úplně uniklo. Je to vtipné. :D

    Tohle polemizování okolo stahování ebooků je celé zvláštní. Znám (ve slovasmyslu pochytila jsem, ne znám osobně. :D) autory, kteří by "piráty" nejraději upalovali. Na druhou stranu jsem četla i názory autorů, kteří to berou v klidu, protože ví, že si tak dělají reklamu. x)) A knížka Malý bratr? Cory Doctorow je taky kapitola sama o sobě. (Ha, a teď jsem se svými znalostmi ohledně tohoto tématu u konce. :D)

    Pěkný článek. x))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. vďaka :)

      Tých autorov, ktorí podporujú sťahovanie svojich vlastných kníh je veľa, väčšinou sú to, ako som už vravela, veľmi úspešní spisovatelia, ktorí dokonca vyhlasujú, že im predajnosť týmto spôsobom ešte stúpa. Nehovoriac o skupinách a spevákoch - naposledy Radiohead zavesili celý svoj nový album na internet :D Proste asi ak si dostatočne veríš, že je tvoje dielo kvalitné tak sa nemusíš báť, že ťa piráti pripravia o obživu...
      Ale samozrejme nikto nie je povinný rozdávať svoje dielo zadarmo a každý má právo byť naštvaný, ak vidí, že to niekto robí za neho.

      Odstrániť
  3. Skvelý článok, Judit.^^
    Ja na túto tému nemám nejaký šialene vyhranený názor, skôr to celé neriešim, vlastne ani môj prístup nie je taký jednoznačný. E-booky nekupujem, sťahujem ich - jednak nemôžem platiť kartou/z účtu, jednak teda tie ceny...;) Som schopná si knihy následne kúpiť, ak ma veľmi zaujali, no nie je to pravidlo. Uvedomujem si, že to nie je práve ideálne, ale zároveň sa to nechystám v blízkej dobe meniť.
    K tým autorom, no, ono to vážne tí skutočne dobrí zvládnu aj bez ziskov, o ktoré ich oberajú piráti.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. škoda aj tých platieb kartou/prevodov. veľa internetových kníhkupectiev v tom ešte stále zaostáva a neponúka zákazníkovi dostatok možností na platbu. ale tým škodia sami sebe, ja automaticky idem do kníhkupectva, kde mi vyhovuje spôsob platby.
      ale konkrétne asi rozšírenie platobných možností by problém so sťahovaním pravdepodobne nevyriešilo...:)

      Odstrániť
  4. Ja k tomuto tiež nemám zaujaté nejaké presné stanovisko, skôr to beriem tak, že proste nie som ochotná platiť tie šialené ceny e-bookov (a ehm.. popravde jedinú kreditku, ktorou ide platiť do USA vlastní u nás doma mama, ktorá by ma v živote nenechala si tou kreditkou kúpiť niečo, čo ona nikdy neuvidí). Jediné v čom som si ako-tak istá je že nelegálne šírenie robí knihám reklamu, to či je pozitívna alebo negatívna určí už sám autor tým, aké kvalitné dielko napísal (čo si máloktorý neobľúbený autor prizná, predsa len zvaliť to na pirátov je jednoduchšie :P).

    Skvelý článok. Páči sa mi, že si to vzala z viacerých uhlov pohľadu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem :)

      a súhlasím s tebou, nelegálne šírenie je tiež svojim spôsobom reklama a aj zlá reklama je reklama. bohužiaľ s tým aj tak nič nenarobíme. nevidím to v dohľadnej dobe na nejakú zmenu, čoilen maličkú.

      Odstrániť
  5. Heh:) Srandovny clanok... Tak postupne.
    K cene ebookov - urcuju si ju vydavatelstva a agenti, v sucasnosti broja za tomu, aby bola nizsia maximalne o polovicu od odporucanej predajnej ceny tlacenej knihy. Okrem toho, co treba pochopit, v USA maju volnu cenu knihy, to znamena, ze odporucana cena, u nas sa to vola MOC -maloobchodna odporucana cena - je u nich len odporucana, aj kamenne knihkupectva ju mozu predavat za nizsiu cenu, je to vlastne ich problem, lebo oni sa pripravuju o zisk. Zaroven vsak v USA ci UK ci v zapadnej europe knihkupec hned plati za knihy, ktore si objedna, u nas plati az za tie knihy, ktore preda, ostatne ma zapozicane od vydavatelov a dodavatelov:) Cize Amicky knihkupci uz tie knihy vlastnia a mozu si ich predavat za co chcu. Dalsi tlak na cenu ebookov vytvaraju kamenne knihkupectva, dokonca broja proti tomu aby vychadzali naraz ebooky a hardbacky... A preco s tym vydavatelia suhlasia, pretoze vsade su stare dinosaury, ktore cakaju ze tote ebooky padnu a vsetko sa vrati k staremu, a vsade je kriza a v USA im ostal uz iba Barnes&Noble a v UK Waterstones... Takze akasi lojalita, ale to funguje aj u nas:) Este k nakladom na vyrobu na ebook, nesmieme tu zaratavat selfpublished tituly, lebo tie su vazne v katastrofalnom stave, ale standardnym kniham sa venuje rovnaka pozornost, vlastne sa pracuje len s jednou knihou ale po konecnom konvertovani to musi este niekto precitat. Aj za ebook sa plati dan, aj za ebook ma predajca nejaku marzu, ten ebook musel niekto aj prekonvertovat, a aj z toho ebooku chce autor nejake percenta... Cize je to narovnako ako pri tlacenych knihach. Asi tolko k cene knihy...
    Co sa tyka piratstva:) nuz, odkedy mam kindla citam viac, a zaroven kupujem viac. U mna je to ako s empetrojkami, stahujeme vsetci, ale zaroven svojich oblubenych interpretov si aj kupujem cedecka a nasledne idem na ich koncerty, neminam zbytocne na debilovinky:) Takisto je to aj s knihami, citam viac, vsehochut, ale zaroven aj viac kupujem, len uz mam istotu ze je to kvalita. A ze su to tituly, ku ktorym sa budem vracat:)
    Na druhej strane aj musite pochopit autorov, ti v amerike maju to stastie, ze z toho dokazu aj vyzit, narozdiel od nasich, a tym sa rata kazdy cent, kedze dostavaju percenta z predaja... A tak... ked su menej uspesni, zalezi na tych centoch ci mozu byt doma a pisat, alebo si budu musiet najst nejaky job. A samozrejme to nezalezi od kvality, za vsetko moze marketing, stastie na agenta a editora v tom ktorom vydavatelstve, pretoze nech sa budu vsetci tvarit ako chcu, nikto nie je dokonale objektivny a vsetko je to osobnom vkuse a osobnych preferenciach... Tymto intermezzom som chcel povedat, ze nie vsetci maju stastie -teraz konkretne v USA - natrafit na velkeho vydavatela, ktory ich kupi, spropaguje a na tom sa vsetci nabalia.
    Ale podla mna si autori ako Jennifer neuvedomuju, ze ich kniha ma takto na "ciernom trhu" ovela vacsi dosah a dostane sa k nej ovela viac citatelov... A to je dobre, nie?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Erik: "standardnym kniham sa venuje rovnaka pozornost, vlastne sa pracuje len s jednou knihou ale po konecnom konvertovani to musi este niekto precitat. Aj za ebook sa plati dan, aj za ebook ma predajca nejaku marzu, ten ebook musel niekto aj prekonvertovat, a aj z toho ebooku chce autor nejake percenta..." -->Stále mi to ale vychádza na nižšiu cenu ebooku v porovnaní s hardbackom. pretože výrobný proces je ten istý v podstate až do okamihu pred tlačou. takže hardback tam má ešte tú tlač, ktorá nemôže byť úplne lacná a pochybujem že je lacnejšia, než nejaké následné konvertovanie e-booku. ale aj keby tomu bolo tak, aj keby vychádzali náklady rovnako, aj tak si myslím, že by sa jednoducho malo prizerať na to, že zákazník na konci nedrží (okrem čítačky) nič v rukách, nie je vlastníkom ničoho hmotného a pýtať teda za e-book ešte VIAC než za hardback je podľa mňa úplne mimo.

      A Jennifer si neuvedomuje viac vecí. Jennifer má v hlave totálne zatmenie lebo už jej podľa mňa trochu zapísalo to neustále sa doťahovanie s pirátmi. Celková jej prezentácia sa na internete jej podľa mňa viac škodí než pomáha a niekedy mám dokonca pocit, že tí piráti jej to robia naschvál a jej knihy sa pravidelne dostávajú von ešte pred vydaním. Kdežto si vezmi takého Johna Greena, keď mu unikli nejaké výtlačky TFiOS do obehu ešte pred vydaním tak mu stačilo požiadať dotyčných aby sa o tom nikde nevyjadrovali a do dátumu vydania nepadlo na margó deja v knihe ani jedno jediné slovko.

      Inak veľká vďaka ešte raz za vysvetlenie.

      Odstrániť
  6. jana petrasova...tak tak

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Uz pisem tretikrat tento koment, tak snad mi ho Nokia prijme a konecne ulozi, a musim takto reagovat na Juditinu reakciu.

    Este kym zacnem, pytam sa vo setkom teba, Judit, ale nie je to nic osobne, len sa mi tak lepsie pise...

    Mam pocit ze sme sa trosku nepochopili, resp.ze som sa ja nevyjadril dost presne a vystizne. A nehovoriac ze som cestou aj zabudol, co som chcel povedat:) Ide mi ale o to, ze preco by mal autor nejakeho diela dostavat menej za ebook ako za tlacenu knihu? Ved je to iste dielo, uplne to iste dostupne v rovnakom case? Preco by mal byt teda ebook lacnejsi? Ved ked si vezmes take empetrojky, ktore si mozes kupit a stiahnut, tak ked si stoahnes cely album, vyjde ta to narovnako??? Ci nie? Tak preco by to malo byt inak s ebookmi? Mozno mas milnu predstavu o cene tlace, ale uz aj v nasom teritoriu, ak tlacis niekolko vela vela tisic, tak je podiel samotneho autora vacsi ako cena tlace. A teraz si vezmi Cassandru Clare, ktorej kazda nova kniha sa tlaci v naklade 1 milion hardbackov! Vies si to vobec predstavit? A ti Amici to budu aj tak predavat za 20$ ked nie viac, ak pri takomto mnozstve odratame cenu tlace, tak ebook by mal stat mozno 19$, mozno dokonca viac... A co teraz? S akym argumentom prides teraz? Vies pri takych mnozstvach ako sa tlacia knihy, su naozaj ceny za tlac zanedbatelne:) A v podstate je to okradanie nas citatelov, myslim ten americky system, najprv HB, a potom tri formaty PB od najvacsieho po najmensi... S postupnym znizovanim ceny... To je len o tom vydrankat z nas kto na to caka peniaze...
    Cize ked vies tieto informacie, preco by mal byt ebook lacnejsi?
    Je to preto ze nedrzis nieco fyzicke v rukach? Ale to je inak asi problem nas slovakov, ze akosi nevnimame vlastnictvo nehmotnych statkov, nepovazujeme to vlastnictvo, ako vravis v clanku...len parafrazujem... Hb drzis v ruke, ebook mas len v nejakom kindli... Tak s takymto pristupom sa trh s eknihami naozaj nerozsiri, problemom nasho trhus eknihami nie je vysoka cena, ale uzky sortiment, a kym nebude siroka ponuka nemozu byt ani akcie na nepredajne tituly a na leziaky a podobne...

    Este stale si myslis, ze ebook by mal byt lacnejsi ako HB o viac ako polovicu? Ja uz nie, po tomto svojom prispevku a zamysleni, ktore mu predchadzalo, som si co to uvedomil, veci o ktorych som ani nerozmyslal, ked ti mam pravdu povedat...

    Takze diky za clanok:) Snad ma podnietis k dalsiemu premyslaniu a snad bude moja Nokijka ficat naplno... Amen tma!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fuj, hnusna hrubka tam je! Hanbim sa!!!

      Odstrániť
    2. hej v podstate si stale myslim, ze by mal byt ebook lacnejsi ako kniha :D ale len z takeho akeho si jesitneho "pretoze pre mna ma kniha vacsiu hodnotu". ja chapem co si tu teraz napisal a logicky si to odovodnil cize rozumiem, ze pytat e-book za polovicnu hodnotu je blbost. Ale chapes...:D

      a nereagoval si vlastne na moj hlavny argument v clanku - preco mame za ebooky platit VIAC? lebo v mnohych pripadoch tomu tak je. autor ma dostat za ebook viac? je to nakladnejsie nez tlacene knihy? je s tym viac roboty? NEZANEDBATELNE viac roboty? lebo ta cena je nezanedbatelne vyssia. cize v podstate ak by som pred sebou mala knihu hardback za 15 dolarov a e-book za 18 dolarov a obchodnik/vydavatel by mi povedal to co si mi povedal aby ma nahovoril na kupu ebooku aj tak by som si ho este stale nekupila :)

      inak s tym okradanim ohladom hardbackov a paperbackov mas uplnu pravdu, znovu skor namet na dalsi dlhy clanok. nehovoriac o tom, ze najnovsie si tie nevystate prasata menia obalky v strede serii bez akejkolvek ucty k ich "prvozakaznikom", ktori si kupili ich knihy hned a doplatili na to, lebo nebudu mat doma vsetky vytlacky rovnake...

      ale aby som sa este vratila k ebookom a ich cenam - pouzila som si svoje "zelanie mat knihy za 5 dolarov" aby som poukazala na to, ze ak ti google ponukne stranku s knihou zadarmo (nelegalnu samozrejme) hned popri stranke s knihou za 18 dolarov, tak proste sa budu ebooky stale dalej nelegalne stahovat vo vacsom a vacsom mnozstve. je to svinstvo, pretoze mas pravdu v tom co si napisal a autor si zasluzi za svoju pracu vzdy rovnako zaplatene, ale piratov sa proste neda realne uplne zbavit tak ja na mieste vydavatelstiev sa snazim aspon pomocou nejakych normalnych cien prehovorit ludi nech radsej knihy kupuju a platia tak autorovi za jeho snahu. Teraz chapem ze je to take ze preco by oni mali kvoli nejakym blbym piratom znizovat ceny ebookov ale tak sak nech si neznizuju, nikto ich nenuti. Ale mna zas nikto neprinuti dat za ebook skoro raz tolko co dam za paperback o par mesiacov. Tak len tolko som chcela :) Ale dik za komentar a ze si to nevzdal po tych nepodarenych pokusoch, nemam k tomu nic take, s cim by som sa s tebou teraz isla hadat, nakolko mas vlastne pravdu, ak sa na to pozrieme zo strany autora a vydavatela. Ja som sa na to pozrela zasa zo strany zakaznika. Boze, no dalo by sa nad tym polemizovat donekonecna , zasa ma napadaju dalsie veci ale uz fakt koncim s tymto megakomentom :D

      Odstrániť
    3. Aha, preco je ebook drahsi? TO je volna cena knih, s tym bohuzial nic nespravis, to som spominal uz v prvom komente, cena ebookov je vacsinou zmluvne stanovena, ze nesmie ist pod taku a taku hranicu, ale cena tlacenych knih je volna v USA, narozdiel od situ u nas, takze s tym nespravis nic, kym bude amazon davat 66% zlavy na novinky:)

      Odstrániť
  8. Žijem v Spojených štátoch. Pred dvoma rokmi som sa oženil s dámou menom Melena, mali sme spolu dve deti, boli sme veľmi šťastní, že sme manželia, takže keď cestujem na služobnú cestu do Brazílie, strávil som v Brazílii 1 rok. môj druh podnikania, ja a moja žena sme sa neustále rozprávali po telefóne, rozprávali sme sa na internete, nikdy som nevedel, že ma moja žena začala podvádzať tým, že som chodil so svojím priateľom zo starej školy menom Mark, nikdy som nevedel, že niečo ide zle, kým som sa nevrátil z mojej cesty, potom sme s manželkou začali mať problémy, chodí von a vracia sa neskoro v noci, zmenila sa zvláštnym spôsobom, ktorý som nevydržal, snažil som sa urobiť všetko pre to, aby som ju potešil, ale to zhoršilo sa, tak jedného dňa odišla z domu a už sa nevrátila, pokúsila som sa ju osloviť, ale nijako som sa k nej nedostala, nikdy som nevedela, že cestovala so svojím novým milencom, ktorým bol Mark, veľmi som ju chcela kvôli deťom, ktoré ona odišiel pre mňa a pretože som ju tiež tak veľmi miloval, kvôli zlomeniu srdca, do ktorého ma dala, som vošiel hľadanie skutočného čarodejníckeho kúzla Bol som dvakrát podvedený kúzelníckym čarodejníkom, ale nikdy som pri hľadaní neochabol, pretože chcem šťastný život so svojou ženou, takže jedného rána som videl svedectvo o čarodejníckom kúzle Dr. Adeleke, takže som ho kontaktoval cez whatsapp : (+27740386124) a na e-mail: (abba5019@gmail.com) na moje najväčšie prekvapenie urobil pre mňa život opäť mužným, moja žena sa vrátila ku mne, vzal som ju späť a ja som teraz s manželkou vyrovnaný kúzelníkom

    OdpovedaťOdstrániť