RECENZIA: Lauren DeStefano - Pasca (Záhrada večnosti #1)

Názov: Pasca (Záhrada večnosti #1)
Originálny názov: Wither
Autor: Lauren DeStefano
Vydavateľ: Fortuna Libri, 2012

Tagy: young adult, dystópia, polygamia, priateľstvo, láska

Je zvláštne čítať knihu a vedieť, že ak by som žila v jej svete, bola by som už 4 roky mŕtva...

Nachádzame sa v nie príliš ďalekej budúcnosti, ale dosť ďalekej na to, aby ľudstvo stihlo pohnojiť čo sa dalo a vo svojej zaslepenosti a túžbe po večnom živote, odsúdiť svojich potomkov na rýchlu a bolestivú smrť vo veku, kedy my ešte len začíname žiť. Pasca je strhujúci príbeh o tom, ako nás môže nezastaviteľný pokrok jedného dňa priviesť do záhuby.

Ako veľké je číslo 80? Obrovské, ak vyjadruje počet kráv, ktoré po vás pošliapu, zatiaľ čo vy zadriemete na lúke. Veľké, ak vyjadruje počet percent, získaných na polročnej písomke z matematiky. Nedostačujúce, ak vyjadruje počet rokov, koľkých sa dožívajú ľudia v dvadsiatom prvom storočí. Nedostačujúce, pretože my očividne stále chceme viac.

Vo svete Rhine, našej 16-ročnej hrdinky to ľudia dokázali. Teraz existuje generácia, takzvaná prvá generácia, ktorá má pred sebou neurčité množstvo rokov života, pretože sa jej podarilo eliminovať všetky pliagy, akou boli rakovina, infarkty alebo AIDS. Počas čachrovania-machrovania s genetikou sa však kdesi stala hrozná chyba. Potomkovia prvej generácie tak po dovŕšení dvadsiatich rokov u dievčat a dvadsiatich piatich rokov u chlapcov zomierajú na záhadný genetický vírus, pomaly a v ukrutných bolestiach. Na svete tak existujú len dve skupiny ľudí. Zdraví a vitálni starci a starenky čoby prvá generácia a mládež, nie staršia než 25 rokov, ktorej hodiny života sa ukrutnou rýchlosťou rútia k číslu dvanásť.

Môže byť ešte niečo horšie, než táto neutešená skutočnosť? Môže. V snahe zachrániť ľudstvo pred vymretím (alebo lepšie povedané v údajnej snahe) sa na svete rozvinul akýsi obchod s nevestami. Mladé dievčatá sú unášané z ulíc alebo priamo zo svojich izieb a predávané bohatým mužom, aby sa stali ich v poradí n-tými ženami a plodili s nimi deti. Že to znie nechutne? A to ešte len začínam.

Takto sa do domácnosti bohatého mladého muža Lindena a jeho hrôzu naháňajúceho otca dostáva aj naša Rhine, spolu s ďalšími dvoma dievčatami, 14-ročnou Cecily a 18-ročnou Jennou. Chvíľu na to sa koná trojitá svadba a z troch dievčat, ktoré nemohli byť viac odlišné sa stávajú sestry manželky. Od tejto chvíle sa Rhine obklopí hneď niekoľkými istotami. Isté je, že Lindenová prvá manželka, dvadsaťročná Rose, za pár dní zomrie. Isté je, že po Rosinej smrti Linden skôr či neskôr bude hľadať útočisko v jednej z postelí jeho nových manželiek. V jednej, alebo všetkých troch. Isté tiež je, že Rhine sa už nikdy nebude musieť báť o nedostatok blahobytu. Len jedna istota však drží Rhine pri živote. Istota, že jedného dňa z tejto klietky utečie.

Priznám sa, že počas čítania som si znovu musela vyhľadať informácie o autorke a presvedčiť sa, že je naozaj debutantkou a nikdy pred tým žiadnu knihu nevydala. Toto bolo totiž niečo neuveriteľné. Spôsob, akým je kniha písaná, by sa dal prirovnať k dielu skúseného autora z rebríčka svetových bestsellerov. Žiadne hlúpe klišé, jedinečná atmosféra, komplexné postavy, to sa u knižných prvotín často nevidí. Čitateľ prežíva s Rhine každú sekundu naplno, ľahko sa nechá vtiahnuť do pútavého deja a pohltiť miestami až hororovou atmosférou.

Plný počet bodov dávam hlavnej hrdinke. Bola to silná zásadová postava, ktorá však tiež mala svoje slabé chvíľky a nebola bez omylov. Jediný problém bol, že keď mala Rhine svoju „slabú chvíľku“, mne to spôsobovalo infarktové stavy. Predstavte si, že sa celý čas tešíte, až sa Rhine podarí utiecť. Rhine sa na to teší tiež. Lenže potom tu sú chvíľky, kedy začína pochybovať. Keď si nie je istá, či k Lindenovi svoju lásku už len čisto predstiera, alebo niečo z toho prestáva byť obyčajné divadlo. Keď si nie je istá, či svoju v 14-tich rokoch dobrovoľne tehotnú "sestru manželku", Cecily, nenávidí alebo ľutuje. A potom je tu ešte Gabriel. Sluha v dome, do ktorého sa Rhine pomaly ale isto začína zamilovávať, a ktorého po čase zasvetí do svojho plánu utiecť.

Ak by som mala knihu charakterizovať jedným slovom, použila by som slovo ZVRÁTENÁ. Zvrátená, chorá, šialená...brilantná. Táto dystópia nestojí na futuristickom zobrazení krajiny, nad hlavami vám nelietajú vzdušné vlaky a jedlo vám nevaria roboti. Napriek tomu ani sekundu nepochybujete o tom, že toto jednoducho nie je naša doba. Táto polygamná spoločnosť sa dokonca nedá prirovnať ani ku dnešným arabským štátom. Tam je totiž žena vždy niečo menej, než muž. V tejto knihe je Linden učebnicový príklad vzorového muža. Je schopný takej obrovskej lásky, že ju spokojne rozdelí medzi tri ženy a nikdy pri tom neprestane milovať svoju zosnulú prvú manželku, lásku svojho života. Svojim polovičkám (alebo štvrtinkám, ak mám byť presná) by zniesol aj modré z neba, na druhej strane bez hanby oplodní 14-ročné dievča a na druhú noc sa váľa v posteli s ďalšou ženou, aby sa necítila ukrivdená. Dokonalý gentleman a prototyp hlupáka v jednom.

A čo láska v knihe? Nebudem vám klamať, Pasca si svoju brilantnosť nezaslúžila vďaka romantickým schôdzkam pod nočnou oblohou, epickým vyznaniam alebo obrovským obetám v mene večnej lásky. Nehovorím, že tam nie je žiadna romantika. Čo by to predsa bolo za knihu? :) Jej úroveň by som však prirovnala k takým Hrám o život. Tvorila príjemný podmaz, ale sila knihy spočívala v niečom úplne inom – v schopnosti vyvolať vo vás hnev, pobúrenie ale zároveň aj ľútosť a porozumenie. Charaktery postáv sú tak zložité, že do poslednej chvíle neviete predpovedať, ako sa kto zachová. A to je, vážení, dobrá kniha.

Prečo som teda knihe ubrala pol hviezdičky? Záver (mysliac tak posledné 3-4 strany) sa mi zdal o niečo slabší, než zbytok knihy. Nieže by nebol uspokojujúci, len som dúfala v niečo veľkolepejšie. Každopádne koniec knihy sľubuje zaujímavé pokračovanie a možno aj o niečo viac romantiky, takže rozhodne sa je na čo tešiť. Teraz už len aby pokračovanie s názvom Horúčka vyšlo čo najskôr.

Ak máte záujem, knihu si môžete zakúpiť napríklad cez internetové kníhkupectvo ABC Knihy a to konkrétne na TOMTO MIESTE.