RECENZIA: Sarah Ockler - Twenty Boy Summer

Názov knihy: Twenty Boy Summer
Autor: Sarah Ockler
Vydavateľstvo: Little,Brown, 2009
Priemerné hodnotenie na Goodreads: 4,04

Tagy: Young Adult, smrť blízkeho, priateľstvo, letná láska,
Rozprávač: prvá osoba (Anna)

"When someone you love dies, people ask you how you’re doing, but they don’t really want to know. They seek affirmation, that you’re okay, that you apreciate their concern, that life goes on and so can they. Secretely they wonder when the statue of limitations on asking expires ( it’s three months by the way. Written or unwritten, that’s about all the time it takes for people to forget one thing that you never will)"

Anna oslavuje svoje pätnáste narodeniny a pri sfukovaní sviečok má len jedno prianie. Aby ju Matt, jej najlepší kamarát a veľká tajná láska zároveň, konečne pobozkal. Len o pár minút neskôr sa jej narodeninové prianie stane skutočnosťou. Anna je v siedmom nebi a aj keď zo začiatku presne netuší, kde sa momentálne s Mattom nachádzajú, Matt si dá záležať na tom, aby jej to ujasnil. Jeho oči sa nedokážu ani na chvíľu odlepiť od Anny, vyhľadáva si zámienky aby mohol byť s ňou a aby sa jej mohol dotýkať a na jeho tvári figuruje nonstop úsmev zamilovaného blázna. Ich šťastie má však jeden háčik. Matt je brat Anninej najlepšej kamarátky Frankie a všetci spolu tvoria už od detstva nerozlučnú trojku. Anna a Matt teraz nevedia, ako Frankie zareaguje, keď sa dozvie o ich vzťahu. Preto sa rozhodnú, že si to nechajú pre seba. Aspoň chvíľku. Aspoň kým Matt nenájde správny čas, ako to oznámiť svojej sestre.

„ Promise me? Promise you won’t say anything?“
„Don’t worry.“ I laughed. „It’s our secret, right?“

A tak sa Anna a Matt stretávajú po tajomky v noci v záhrade ako Rómeo a Júlia, deň čo deň počas letných prázdnin, až kým sa nepriblíži deň, keď má Matt a Frankie odísť na rodinnú dovolenku do Californie, kde si už tradične každý rok prenajímajú na niekoľko týždňov plážový dom. Matt je odhodlaný vyjsť s pravdou von práve na tejto dovolenke.
Deň pred odjazdom sa Anna, Matt a Frankie vracajú autom zo zmrzliny. Havarujú. Matt je mŕtvy. A Anne sa zrúti celý svet.

Ak niekto videl film alebo čítal knihu P.S I Love you, toto je niečo na podobný spôsob. Oči si vyplačete na začiatku a ako kniha postupuje, pomaličky sa spolu s hrdinkou začínavate z tragédie spamätávať. Ale naozaj len pomaličky. Matt je totiž všade. V Anniných spomienkach, v listoch, ktoré jej Matt posielal z dovoleniek, v tvári jej najlepšej kamarátky. Najhoršie je, že nikto presne nevie, čím všetkým si Anna prechádza. Lebo nikto sa nestihol dozvedieť, čo pre seba vlastne s Mattom znamenali. Anna je odkázaná dusiť v sebe všetok smútok a zúfalstvo a vysporiadávať sa s pohľadmi jej najlepšej kamarátky, ktoré na ňu kričia : „ Ty nechápeš, ako sa cítim!“ Stáva sa Frankinou oporou, no ona sama žiadnu nemá.

You’ll have to be the strong one, Anna“

Čítala som už niekoľko kníh, do ktorých bol vnesený prvok mŕtveho blízkeho. Táto však bola prvá, ktorá vo mne dokázala vyvolať takmer (s dôrazom na takmer) identické pocity aké mala Anna. Veľa kníh si zvykne zakladať zápletku na fakte, že hlavnému hrdinovi zomrela láska jeho života , no väčšinou to býva len akési „křoví“, ktorého úlohou je urobiť daného hrdinu zaujímavejším a hlavne poľutovaniahodnejším. V Twenty Boy Summer nie je Mattova smrť len pozadím príbehu, je to niečo, na čom vlastne celá kniha stojí a niečo, čo sa k vám stále vracia a nedá vám zabudnúť, nech už robíte čo robíte.

Na jednej strane tu teda máme Matta, jeho smrť a všetko, čo ovplyvnila. Prežívame smútok a bolesť jeho rodiny a blízkych a užívame si krásne ale krátke momenty, keď Anna spomína na chvíle strávené s ním. Na druhej strane tu máme bizarnú dovolenku rok po Mattovej smrti, na ktorú Frankie a jej rodičia pozvú tentokrát aj Annu. Anna sa teda dostáva na miesto, kde Matt trávil časť svojho detstva a tu sa začína klasická tínedžerská odrhovačka. Frankie je odhodlaná, že Anna príde na dovolenke o panenstvo a vymyslela si Twenty-boy Contest, počas ktorej sa každý z 20 dní, ktoré plánujú stráviť v Californii zoznámia s jedným chlapcom s nádejou, že Anna si skôr či neskôr nájde niekoho, kto ju zbaví toho hrôzostrašného bremena. Význam názvu knihy zaniká asi v necelej polovici knihy, kedy Anna stretáva Sama a prestanú pre ňu existovať všetci ďalší chlapci na západnom pobreží. Anna sa spočiatku cíti za svoje city k Samovi vinná, no postupne sa začína zbavovať minulosti a nachádzať pokoj na mieste, na ktorom si spočiatku ani nemyslela, že to bude možné.

"Dear Matt,
What is a statue of limitations on feeling guilty for cheating on a ghost?"

Príde mi to ako mrhanie slovami, písať o ich letnej romanci, pretože v knihách Sarah Dessenovej nájdem to isté, len podané niekoľkonásobne lepšie. Tento aspekt knihy jednoducho nebol zvládnutý úplne najšťastnejšie, a zatiaľ čo mi bol Sam sám o sebe celkom sympatický, chémiu medzi ním a Annou som cítila len miestami a aj to vždy len na malú chvíľu.
Ak si však odmyslím tento nedostatok (hoci chápem, že je ťažké ignorovať hlavnú romantickú zložku v romantickej knihe), čítanie som si celkom užila. Zvládla som to za necelých 8 hodín, čo by sa nestalo, ak by som knihu považovala za zlú alebo nudnú.
Musím vyzdvihnúť autorkin štýl písania, ktorý bol ľahký a hlavne vtipný, bohatý na vymyslené slová a blízky každému mladému človeku. Myslím, že ak by Sarah takto napísala knihu o metódach zvárania a pájkovania, čítala by som to pravdepodobne s rovnakou radosťou :)
Čo ma mrzí je, že zatiaľ čo niektoré časti knihy boli krásne prepracované, mnohé vôbec neboli dotiahnuté do konca a nedokázali uspokojiť moju prirodzenú čitateľskú zvedavosť. Na druhej strane, mnohí z vás pravdepodobne ocenia realistický a nie príliš presladený záver.
K hodnoteniu poviem len toľko, že ak by nebolo nedostatkov zmienených vyššie, knihe by putovalo 5 hviezdičiek. Naozaj mala výborný potenciál, ktorý však bol bohužiaľ využitý len čiastočne.

Na záver ešte chcem poznamenať, že knihu som dostala ako jedna zo 100 ľudí, ktorí boli vylosovaní v rámci „Banned Books Week“ ktorý sa venoval zakázaným knihám. Banned books, alebo zakázané knihy sú knihy, ktoré boli „odborníkmi“ odsúhlasené ako nevhodné pre určené publikum a stiahnuté zo školských knižníc. Väčšinou sú to knihy obsahujúce príliš veľa sexu, násilia a celkovo zrelého obsahu, ktorý by mohol nepriaznivo ovplyvniť psychický vývoj a správanie mládeže. Prečo bola táto kniha zakázaná, to si ale vysvetliť naozaj neviem. Vyzerá to tak, že si ju budete musieť sami prečítať, aby ste si mohli urobiť vlastný názor na to, aké nespravodlivé je bannovanie kníh a aký zničujúci dopad to môže mať nielen na samotného autora ale aj na čitateľov, ktorým určite lepenie pásky na oči a vkladanie klapiek do uší nijako nepomáha, práve naopak. Kritici sú asi prisvedčení, že pre mladých ľudí je vhodnejšie hľadať si informácie o tabuizovaných témach na internete. Pretože tam pôsobia rozhodne spoľahlivejšie informačné zdroje, než nejakí zvrátení autori ktorých jediným cieľom je traumatizovať mládež a navádzať ju na sex a drogy. Celé je to na hlavu.

Moje Hodnotenie: