sobota 13. novembra 2010

O ankete a Happyendoch

Už je to chvíľa, čo sa moje dve ankety uzavreli a zatiaľ čo by som dokázala prežiť malé oneskorenie so zverejnením novej, čo nedokážem prežiť je denno-denné pozeranie sa na ľavú lištu, kde mám tie ankety v post-uzatváracom dizajne a vyzerá to otrasne. Takže som sa dnes rozhodla (po 2 týždňoch) oficiálne sa ich zbaviť a vyhlásiť novú anketu. Pred tým, než to však urobím, vyhodnotíme si tu predchádzajúcu.

Pýtala som sa vás, čo si myslíte o knižných spoileroch, či si ich čítate alebo sa im snažíte vyhýbať a podobne.
Celkovo hlasovalo 26 ľudí, z toho síce najviac, ale stále len 38% (čo činí 10 ľudí) sa spoilerom zásadne vyhýba a robí všetko pre to, aby boli so záverom knihy maximálne prekvapení. 8 ľudí (30%) sa priznalo, že niekedy to s čakaním nevydržia a prečítajú si čo-to dopredu, aby ich z toho neporazilo :) (tu by som sa zaradila pravdepodobne aj ja, aj keď celkovo nevyžiadané spoilerovanie zákernými ľuďmi, ktorí si z toho urobili prácu na polovičný úväzok zo srdca nenávidím). 6 ľudí (23%) síce spoilery nevyhľadáva, ale ak na nich narazí, nerobí z toho veľkú vedu a jednoducho si ich prečíta. Takýchto ľudí nazývame flegmy a ja osobne im zo srdca závidím. Nakoniec sa našli aj 2 ľudia, ktorí zámerne vyhľadávajú spoilery a tak väčšinou vedia, ako kniha skončí ešte pred tým, než ju autor vôbec napíše:)

Druhú anketu sa vyhodnocovať samozrejme nechystám. Bola iba čisto informatívna, aby som vedela koľko sa vás chystá zúčastniť spoločného čítania a rozoberať jej výsledok by bolo minimálne trápne.

Takže! Môžeme sa presunúť do druhej časti tohoto príspevku a tou je vyhlásenie novej ankety. Tentokrát ma zaujíma, aký je váš názor na happyendy. Je to niečo, bez čoho nemôžete žiť? Viete si užiť aj knihu, ktorá nemá šťastný koniec? Radi si pri knihe poplačete? Čítali ste už niekedy knihu, pri ktorej vám takmer roztrhlo srdce?
Ja sama potrebujem v knihe happyend ako soľ. Ak dopredu viem, že kniha skončí zle, mám zábrany ju vôbec začať čítať. Na druhej strane, viackrát sa mi už stalo, že kniha skončila smutne nečakane a napriek tomu, že som za pár hodín prečerpala ročnú spotrebu papiera na jedného obyvateľa v podobe vreckoviek, príbeh som si užila.
Sú knihy a knihy. Pokiaľ čítam samostatnú knihu v rozsahu 250 strán, kde si človek nestihne vytvoriť až taký silný vzťah k postavám pred tým, než jednu z nich autor odpraví, dokážem sa cez to preniesť a zhodnúť sa na tom, že smrť hrdinu (alebo čokoľvek iné negatívne) bola pre príbeh nevyhnutná a treba sa s tým zmieriť. Z čím by som sa asi nedokázala zmieriť je, ak by autor 6 dielnej série (absolútne nemám na mysli nič konkrétne)  po takmer 4 rokoch (teraz som totálne strelila do vzduchu) písania o nehynúcej romanci medzi dvoma postavami, ktorých láska prekoná čokoľvek na posledných stranách poslednej knihy jednoducho nechal zabiť jedného z dvojice alebo ich nejakým iným spôsobom rozdelil. Chvalabohu som zatiaľ (klop klop na drevo) nič také nezažila a dúfam, že ani nezažijem :)
Všeobecne zastávam ten názor, že už keď je v reálnom svete veľa vecí na figu, tak nech si aspoň v knihách môžeme nájsť spásu v podobe "...A žili šťastne, až na veky".

Ak sa k tomuto chcete vyjadriť svojim slovami, môžete tak učiniť v komentároch, ak nie, môžete aspoň zahlasovať v ankete, ktorá sa tentokrát nachádza napravo pod Odkazovačom a nad Music Saturday (ktorú som mimochodom tiež konečne aktualizovala).

4 komentáre:

  1. Spoiler, co se týče Harryho Pottera 7:
    No, u HP jsem si (nevím proč) přála, aby na konci Harry zemřel :) Bylo by to takové důstojné.

    A souhlasím s tebou s tou spásou. Lidi už jsou dost deprimováni a ještě by v knihách četli o špatných koncích. To by pak byla nálada ještě víc v háji :)
    Něco nám nevyjde, tak se začteme, konec je dobrý a nálada se zlepší. Nebo naopak má někdo depresivní náladu, přečte si o nešťastném osudu a hned je mu líp, že na tom neni tak špatně :)
    Věc názoru :)
    Já si třeba četla Hunger Games, jak lidi umírali hlady a já byla vděčná za to, že takhle žít nemusím a hned jsem si (jen na chvíli :D ) vážila víc toho, co mám :)
    Co se týče VA, nejsem si jistá, jaký konec chci. Na jednu stranu chci, aby série dopadla dobře, na druhou ani ne. Nevím, jak to vysvětlit, asi to samé jako s HP - důstojný konec :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Osobne si teda nevyberám knihy podľa toho, aký majú koniec, to mi príde trochu odveci. Ale nie som priaznivcom happyendov typu "žili šťastne až kým nepomreli" no zas neznášam ani keď tam úplne všetci - respektíve polovica postáv - umrie. U HP to zas bola úžasná kombinácia oboch týchto prípadov - väčšina postáv zomrela, ale Harry žil šťastne hádam až do smrti. Mám radšej otvorené konce, pretože tak môžem uvažovať nad tým, ako by to mohlo pokračovať (i keď to možno nikdy pokračovať nebude). Ale ak ide o VA, nezniesla by som, ak by niekto by to neskončilo happyendom :D Výnimka potvrdzuje pravidla :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Nu, ja si už pomaly knihy vyberám aj bez toho, aby som čítala anotáciu, nie to ešte aby som si zisťovala koniec :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Zisťovať si koniec nezisťujem, ale happy-endové knihy jednoznačne obľubujem. Jednoducho mám dosť trápenia v reálnom živote, nie ešte aby som trúchlila nad príbehom..

    OdpovedaťOdstrániť