utorok 5. októbra 2010

RECENZIA: KRISTIN CASHORE - OHNIVÁ

Hneď na úvod sa chcem ospravedlniť za otrasnú dĺžku tohto príspevku. Nečakám, že si ho budete všetci čítať:) Dúfam však, že tí čo hľadajú informácie o najnovšej knihe Kristin Cashore tu nájdu všetko potrebné a budem im tak aspoň nejako nápomocná.
Kniha Fire bola preložená do slovenského jazyka ako druhá v poradí od tejto autorky a podľa mojich informácií od vydavateľstva by sa mala volať Ohnivá (nie Oheň, ako sa asi väčšina z vás vrátane mňa nazdávala). V kníhkupectvách sme ju mali byť schopní nájsť už 30. septembra, no zatiaľ nemám nejaké informácie o tom, že by tomu tak bolo. Nezúfajte však, nemyslím si že oneskorenie bude príliš veľké :)

Odkedy som cez víkend druhýkrát dočítala Ohnivú (Fire), stihla som už prečítať ďalšie dve knihy. Tieto knihy majú obrovskú smolu, lebo im odrazu nedokážem dať viac ako 3 hviezdičky. Nie po tom, čo som držala v rukách Ohnivú.
Kniha je predovšetkým príbeh. Príbeh 17-ročného dievčaťa nazývaného Fire, začínajúci a končiaci v jednom a tom istom zväzku. Takže aj napriek tomu, že sa o knihe hovorí ako o súčasti série Seven Kingdoms (Sedem Kráľovstiev), ja o nej radšej referujem ako o samostatnom diele. A keďže som to takýmto chytrým ťahom práve „odkategorizovala“ zo sekcie knižné série a odlíšila tak od mojej najobľúbenejšej série Hry o život, bez výčitkov svedomia môžem knihu Ohnivá nazvať mojou najobľúbenejšou samostatnou knihou:).
Nasledujúcu recenziu by som chcela poňať trochu inak. Chcela by som vám uviesť dôvody, prečo mi Ohnivá prirástla k srdcu tak, ako mi prirástla. Chcela by som vás navnadiť a narobiť vám chute tak, že po dočítaní tejto recenzie budete mať nutkanie utekať rovno do kníhkupectva a knihu si kúpiť. Tak schválne, či sa mi to podarí :)

Upozornenie: Nakoľko som sa ešte nemala možnosť dostať k slovenskému prekladu, mená a iné názvy okrem názvu knihy ostali nepreložené a nezaručujem, že slovenský preklad ich bude mať rovnaké.

Názov knihy: Ohnivá
Originálny názov: Fire
Autor: Kristin Cashore
Vydavateľ: Ediposs, 2010

Tagy: historický, fantasy, ľúbostný príbeh, vojna,
Rozprávač: 3. osoba z pohľadu Fire
Zahŕňa: Násilie,odkazy na sex a sexualitu (vo veľkom množstve ale bez konkrétnych scén), zmienku o užívaní drog, potrate,

Z obálky (môj preklad americkej obálky)

Prequel (pozn.druhá kniha odohrávajúca sa časovo ešte pred prvou) ku Výnimočnej sa odohráva naprieč horami smerom na východ siedmych kráľovstiev, v skalnatej, vojnou zničenej krajine nazývanej Dells. Žijú tam nádherné stvorenia nazývané príšery. Príšery majú podobu normálnych zvierat: horských levov, vážiek, rýb, koňov, ale ich srsť alebo perie sú väčšinou nádherne sfarbené - tyrkysové, trblietavo bronzové, perleťovo zelené - a ich mysle majú moc kontrolovať mysle ľudí.
17- ročná Fire (Oheň) je posledná príšera s ľudskou podobou v Dells. Krásne príšerná telom aj mysľou, s ľudskou schopnosťou odhadnúť čo je správne a čo nie, je nenávidená a vzbudzuje nedôveru takmer u každého. Táto kniha je jej príbehom.
Rozmýšľate, prečo sa kniha označuje ako prequel? Ohnivá sa odohráva 30-niečo rokov pred Výnimočnou a má s ňou jednu spoločnú postavu - malého chlapca s dvojfarebnými očami, ktorý pochádza z nikto-nevie-odkiaľ a má zvláštnu schopnosť, ktorú čitatelia Výnimočnej budú považovať za povedomú a znepokojujúcu.

O čom je kniha (mojimi slovami)

Fire (pozn. Vatra - v slov.preklade) to v živote rozhodne nemala ľahké. Jej otec Cansrel zomrel pred niekoľkými rokmi a matku nikdy nepoznala. Žije na panstve spolu s milujúcim nevlastným otcom lordom Brockerom a jeho synom, jej najlepším priateľom Archerom (pozn. Luk - v slov. preklade). To by ešte nebolo také zlé. Čo je však horšie, Fire je príšera. Nie však taká príšera, akú si pravdepodobne predstavujete. Jej pôvod z nej vytvoril najkrajšiu ľudskú bytosť v celej krajine, s vlasmi ohnivej farby a tvárou tak dokonalou, že mužov privádza do šialenstva a ženy do záchvatu žiarlivosti. Muži ju alebo milujú, alebo nenávidia za to, že ju nevedia prestať milovať. Okrem nadľudskej krásy, príšery majú ešte schopnosť manipulovať mysľou ľudí a prinútiť ich k čomukoľvek. Keď bol ešte jej otec ( tiež príšera) nažive, učil ju využívať túto schopnosť na dosiahnutie nevídanej moci. On sám sa prebojoval až na kráľovský dvor, kde ľahko zmanipuloval myseľ vtedajšieho kráľa a ten sa stal len akousi bábkou v jeho rukách. Všetci skákali ako on pískal, okrem mladého princa Brigana, ktorého nepreniknuteľná bariéra v hlave bola pre Cansrela tou najväčšou prekážkou a výzvou zároveň. Rozhodol sa Brigana zabiť, no v jeho pláne mu zabránila jeho vlastná samovražda...
O pár rokov neskôr sa Fire pri návšteve kráľovnej Roen v jej vidieckom sídle stretáva s jej synmi, kráľom Nashom a princom Briganom. Zatiaľ čo Nash sa do Fire zamiluje na prvý pohľad a stane sa z neho patetický úbožiak so zlomeným srdcom, Brigan so svojou uzatvorenou a prísne stráženou mysľou dokáže vo Fire rozoznať potenciálnu hrozbu a navyše si na nej vybíja nenávisť ku Cansrelovi, ktorý mal podľa neho nepriamo na svedomí smrť jeho otca. Fire je Briganom ohromená aj napriek jeho očividnej nenávisti. Akoby nie, keď mladému princovi leží pri nohách niekoľko tisícová armáda pripravená položiť za neho život? Akoby nie, keď môže doslova vidieť silu jeho mysle? Akoby nie, keď Brigan v tých najneočakávanejších chvíľach dokazuje, aké má aj napriek všetkému dobré srdce?...
Keď je Fire povolaná do kráľovského mesta, aby pomohla kráľovi odhaliť sprisahanie a pripravovanú vojnu, Brigan je ako veliteľ vojska nútený sprevádzať ju a ochraňovať na tejto ceste. Dokáže Fire Brigana presvedčiť, že ona nie je Cansrel? Čo je však dôležitejšie, dokážu spoločnými silami pomôcť kráľovi udržať si trón v krvavej bitke o moc?
A navyše tu ešte máme zvláštneho chlapca s dvojfarebnými očami. Aká je jeho úloha v celom príbehu?

Dôvody, prečo si prečítať Ohnivú:

1. Hlavná hrdinka

Nie je húpa, nebude vás frustrovať. Nie je detinská, nie je slaboch spoliehajúci sa na mužské pohlavie. Je najkrajšia žena v celej krajine a uvedomuje si to. Netvári sa, že existujú aj krajšie ženy, lebo neexistujú. Na druhej strane však svoju krásu nezneužíva. Väčšinu času sa správa vyspelo, no ako každé dieťa, aj ona má chvíľky, keď je na nej poznať, že má len 17. Dokáže milovať dvoch mužov a lásku ku každému z nich dokáže rozlíšiť, takže sa v knihe nespráva ako poplašené kura, ktoré nevie čo so svojimi pocitmi.

2. Ostatné charaktery

Vykreslené neuveriteľne reálne. Rozlišujú sa na lepších a horších, no nie na dobrých a zlých. Ako hovorí sama Fire, nikdy nič nie je len biele a len čierne. Tak ako vás dokážu kladné postavy prekvapiť svojimi hriechmi, tak sa miestami prichytíte, že súcitíte so zápornými postavami. Osobnosť danej postavy nie je určená radom prívlastkov nasledujúcimi pred a za jej menom, ale skôr jej činmi. Dostávate neuveriteľnú a vzácnu príležitosť ,aby ste si sami vybrali, ktorú postavu budete mať radi a ktorú naopak nie. Autorka to z obrovskej časti necháva len a len na vás.

3. Zápletka

Ako som už povedala, ide hlavne o dej. Autorka sa snaží vyrozprávať pútavý príbeh a ten je tak geniálny, že sa nepotrebovala istiť neprestajnými zvratmi a hlavných hrdinov nepotrebovala ustavične zaťažovať novými a novými situáciami aby udržala pozornosť čitateľa. Nechápte to tak, že v knihe nebola poriadna akcia. (Jedine, že by niekto nepovažoval zúriacu vojnu za akciu...). Ide len o to, že striedanie akcie a romantických situácii, tu nie je jediným kľúčovým prvkom, ale naopak dominuje silný a prepracovaný príbeh. Pre všetkých lovcov.

4. Ľúbostný trojuholník

Určite to nie je nič v zmysle: Och Bože, sú do mňa dvaja totálne úžasní chalani, jeden je stelesnením dobra a druhý je zlý chlapec ktorého sa chystám úplne zreformovať v priebehu najbližších 100 strán. Asi za takých 50 strán sa o mňa obidvaja pobijú a ja sa naštvem na toho z nich, ktorého si na konci knihy vyberiem...(och a kniha má 150 strán a napísaná bola za 3 týždne)...
V tejto knihe si nebudete musieť vyberať tím. Príbeh nestavia na tom, že sa musíte rozhodnúť, ktorého muža, či Archera alebo Brigana, budete mať radšej. Fire tento problém napríklad nerieši ani raz. Nevidí dôvod, prečo by nemohla milovať obidvoch a úprimne, nevidím ho ani ja. Fire má takmer od začiatku jasno, ktorý z mužov pre ňu čo znamená a za tým si stojí. Má oveľa väčšie a dôležitejšie problémy a na takéto pubertálne veci jednoducho nemá čas. Čo ma privádza k ďalšiemu bodu:

5. Romantika

Kniha primárne nie je písaná ako ľúbostný príbeh. Romantické interakcie tvoria asi len štvrtinu celej knihy, no môžete ma vziať za slovo, že ak na to konečne dôjde, budete sa usmievať od ucha k uchu a rozplývať sa priamo na mieste, kde budete sedieť. Vzťah Fire a Archera bol jeden z najzvláštnejších, aké som kedy čítala. Častokrát som sa nad ním musela pousmiať, hlavne nad samotným Archerom, ktorý bol playboy v tom najpravejšom slova zmysle a dostávalo ho to do poriadne nepríjemných a trápnych situácií. Na druhej strane tu máme princa Brigana, 22-ročného veliteľa kráľovskej armády, za ktorého by vojaci bez mihnutia oka položili život a ktorého prvé stretnutie s Fire skončí s ňou surovo pritlačenou k stene a s ním drviacim jej zápästie a vyhrážaním sa, že ju zabije. Čuduj sa svete (alebo aj nie), ich príbeh je pre mňa to najromantickejšie, čo som kedy čítala, a to som čítala Rómea a Júliu, Pýchu a Predsudok aj Janu Eyrovú. (Och a Twilight, ale to už asi všetci viete). Neexistovala jediná scéna s nimi dvoma (s výnimkou spomínanej prvej), ktorú som si neprečítala viackrát za sebou pretože bola tak nádherná a neobyčajná. A preto, lebo som vedela že si na ďalšiu znovu budem musieť chvíľku počkať, čo vytvorilo svoju osobitnú formu napätia :)

6. Ďalšie náhodné postrehy

Celú kráľovskú rodinu v tejto knihe som doslova žrala. Nestretli sme sa tu s klasickým feudálnym systémom práve naopak, kráľovská rodina bola neuveriteľne flexibilná a nerobila si problémy s nemanželskými deťmi a sobášmi s ľuďmi neurodzeného pôvodu. Miestami mi pripomínali klasickú modernú rodinu so svojimi starosťami a radosťami. Celkovo interakcie medzi kráľovskými súrodencami boli odľahčené a zväčša dokonca vtipné. (Ex) Kráľovná Roen bola viac mama než kráľovná a jej syn, kráľ Nash nebol typický despotický feudál, aj keď aj on mal svoje fánty...
Rovnako ako v knihe Výnimočná, aj tu nájdete miestami feministické odkazy rôzneho druhu. Tí, čo ste čítali Výnimočnú však určite viete, že tieto odkazy nie sú radikálne a do príbehu sú zakomponované pomerne vkusne. Spozorovať ich môžete hlavne v podobe silných a emancipovaných ženských postáv (nielen hlavnej hrdinky), ktoré vstupujú do armády, vychovávajú svoje deti ako slobodné matky a aj napriek tomu, že sa nachádzajú vo feudálnej dobe, nie sú bytostne závislé na mužoch.
Nakoľko kniha je očividne zasadená do minulosti, text je písaný trochu odlišne od klasického moderného textu. Preto tým z vás, ktorí ešte len začínate čítať po anglicky odporúčam siahnuť radšej po slovenskom preklade.

Kristin Cashore je už z prvého pohľadu inteligentná a nadaná autorka. Jednu knihu nepíše niekoľko mesiacov ale niekoľko rokov a výsledok je rozhodne badateľný. Výnimočná aj Ohnivá sú prepracované do najmenších detailov, scény sú originálne a humor jej vlastný.
Knihe nedokážem vytknúť absolútne nič.

Vysvedčenie:

Zápletka: 5/5