Recenzia: Becca Fitzpatrick - Zavrhnutý

Originálny názov: Hush Hush
Autor: Becca Fitzpatrick
Vydavateľ: Egmont 2010

Tagy: young adult, romantika, anjeli,
Rozprávač: jedna 1.osoba (Nora)

Z obálky:

Nora Greyová je svedomitá, chytrá a rozhodne nemá rada riziko. Lenže sa zaľúbi do Patcha a to je jej prvá chyba. Patchova minulosť je totiž všetko, len nie nevinná. A najlepšie, čo kedy urobil, bolo, že sa zaľúbil do Nory. Zoznámili sa na hodine biológie a Nora chce jediné - držať sa od neho čo najďalej. Lenže, ako sa zdá, Patch je vždy o dva kroky napred. Dievčina na sebe cíti jeho pohľad, aj keď Patch nie je nablízku. Cíti jeho prítomnosť, aj keď je v izbe sama. A keď svoje očarenie nedokáže ďalej tajiť, vyjde najavo, kto Patch v skutočnosti je a prečo ju vyhľadal. A za všetkými otázkami, ktoré sa dotýkajú jeho minulosti, si Nora a Patch môžu navzájom položiť len jedinú: "Ako hlboko dokážeš padnúť?"

Moja recenzia:

Viete ako najrýchlejšie sa človek dozvie o existencii tejto knihy? Dá si do googlu :

Prosím prosím, google, vyhoď mi nejakú super knižku s „nepobozkanou“ hlavnou hrdinkou ktorej nevinnosť jej rastie až z uší a so záhadným a temným hrdinom, ktorý svojim pohľadom zabíja spievajúce vtáčiky ale v skyte duše je to hrozný romantik túžiaci po pravej a večnej láske. Och a PS: Twilight bol úúúúplne že úúúúžasný a každý večer zaspávam so strachom, že už nikdy nič podobné nenájdem!!!!

Také niečo len v kratšom prevedení. A prečo to píšem? Lebo nech mi už je akokoľvek trápne priznať si to, tak nejako som sa k Zavrhnutému asi pred rokom dostala aj ja. Takže by bolo odo mňa dosť nefér, apelovať na jeho podobnosť s ďalšími xyz knihami, najmä ak je to v prvom rade to, čo minimálne polovica z nás očakáva, keď po knihe siahne. Môžeme sa sťažovať, že všetky knihy sú na jedno kopyto koľko len chceme, no autori píšu o tom, čo ľudia žiadajú a vydavateľstva vydávajú to, čo sa bude predávať. V prípade masového vydávania Twilight dvojníkov začína ísť už len o jedno: schopnosť autora „predať“ svoj príbeh. Teraz nemyslím v zmysle predať- uskutočniť peňažnú výmenu ale napísať svoju knihu tak, aby sa dokázala predrať cez nespočetnú konkurenciu a vydobiť si svoje miesto na výslní. Čo sa knihe Zavrhnutý podarilo.

Nora, naša hrdinka, je načrtnutá podľa starej známej šablóny: pomerne pekná, múdra, slušná, organizovaná, neskúsená a ironická (aby sme nezaspali pri jej monológoch). Patch, arogantný, namyslený spolužiak s nebezpečenstvom vychádzajúcim zo všetkých jeho pórov je presne to, čo by Noru malo odpudzovať. A aj odpudzuje. Asi tak prvých 100 strán...Čo je však nedá spať je fakt, že odkedy sa Patch objavil v jej živote, neustále cíti, že ju niekto prenasleduje a že jej život je v ohrození. Bolo by tak neuveriteľne jednoduché, všetko to hodiť na Patcha, no niečo jej hovorí, že on nie je ani zďaleka to najväčšie zlo, ktoré na ňu číha.

Becca Fitzpatrick je jedna z tých autoriek, ktoré by dokázali urobiť bestseller aj z telefónneho zoznamu. Hoci sa medzi Norou a Patchom prakticky trištvrtinu knihy nič podstatné nestane, ich dialógy sú tak neuveriteľne zábavné, duchaplné a sexi, že som jej to všetko zhltla aj s navijákom. Patchovo flirtovanie s Norou bolo dokonalé a bez problémov by sa dalo označiť ako jeden z najsilnejších aspektov knihy. Najvzrušujúcejšie na tom bolo to, že takmer do poslednej chvíle neviete, čo Patch naozaj cíti k Nore a naopak. Pravdu povediac, malo by ma štvať , že sme málokedy dostali náhľad do Noriných citov k Patchovi, nehovoriac do Patchových citov k Nore, ale čuduj sa svete, prinieslo to do príbehu svoj osobitný druh napätia. Na čo by som však určite pristála, je dostať z Nory celkovo trochu viac pocitov. Pripadala mi príliš chladná a mám pocit, že jediná emócia, ku ktorej sa nám za celú dobu priznala bola strach. Myslím, že v prípadoch, keď máte knihu písanú z pohľadu jedinej osoby, čitateľ by mal dostať možnosť nazrieť do emočnej zložky jej mysle, aby túto postavu vedel lepšie pochopiť. Nora bola jednoducho ukážkovým prípadom syndrómu hlavnej hrdinky, kedy autor trochu pozabudne, že hlavá postava nie je len rozprávač príbehu, ale aj osoba s radosťami, starosťami a všeobecne so všetkými druhmi pocitov.

Milovníkov napätia poteším, v knihe Zavrhnutý je ho pomerne dosť a obsahuje silnú detektívnu zložku, kedy máte viac kandidátov na hlavného zloducha a takmer do poslednej chvíli netušíte, kto to v skutočnosti je. Na úkor zvýšeného množstva napätia v porovnaní s inými knihami, možno trochu utrpela romantická zložka, ktorá nebola tak intenzívna a osudovo Edwardo-Bellovská, no bola rozhodne reálnejšia. Po dočítaní knihy vám určite nebude vytekať med z uší, no žiaden romantik by nemal byť sklamaný. Nenahnevala by som sa však, keby mi bolo doprianých trochu viac anjelov a mystiky ako takej. Veď kniha bola koniec koncov o padlom anjelovi nie? Myslím, že Becca na to trošku pozabudla a spomenula si až ku koncu knihy.

Keď to mám zhrnúť, Zavrhnutý je svojim spôsobom hrozná odrhovačka. Je však zásadný rozdiel v tom, keď odrhovačky píše niekto, kto vie písať a niekto, kto nevie. Becca písať vie. Ak už máte potrebu čítať niečo také, ako som písala v úvode, prečítajte si Hush-Hush. Je to ako keď pozeráte ten istý film ako všetci ostatní, ale na rozdiel od ostatných, vy máte doma plazmovú telku. Rovnaký film, lepší zážitok. Kapišto? :)

A teraz s chuťou na CRESCENDO!

Ps: Rozhodla som sa, že upustím od hodnotenia kníh a lá vysvedčenie, pretože je v prvom rade hlúposť, aby vzhľad obálky uberal alebo pridával na hodnotení knihy a v druhom a podstatnejšom rade, časom som zistila, že je pre mňa omnoho dôležitejší celkový dojem z knihy, než jeho čiastočné aspekty. Takže odteraz hodnotím knihy celkovo, počtom hviezdičiek od 1-5. Amen.

Moje hodnotenie: